Šumava |  Sušice |  Čkyně |  Prachatice |  Kvildsko |  Vimperk |  Volary Webkamery:  Šumava |  HumlNET |  ČHMÚ Počasí |  Ubytování Šumava
  • Šumava.eu - Tipy na výlet
    STRÁŽNÝ – NOVÉ ÚDOLÍ - STOŽEC

Cyklovýlet

• Kategorie: cyklovýlet
    • Obtížnost: nízká
    • Délka: 29 km
    • Dostupnost: Autem

Dnes se vydáme na výlet na kole podél česko – německé hranice. Počátek trasy je v obci Strážný na Prachaticku, kam se dostaneme autem. Ideální je zaparkovat přímo v obci na místních parkovištích nebo u nedaleké čerpací stanice, žádný poplatek se neplatí.

Z obce pojedeme po hlavní silnici směrem k hraničnímu přechodu. Po 1,5 kilometru, na rozcestí zvaném Dolní silnice, odbočíme po cyklotrase číslo 1023. Úzká asfaltová cesta lemovaná mladými břízkami nás podél státní hranice zavede do bývalé osady Cazov, kde stávalo 25 domů, kvůli řízení hraničního pásma však obec byla zcela vylidněna a zničena. Nejsou zde již žádné známky po osídlení. Na místním rocestí pojedeme rovně, stále mírně do kopce, po pravé straně vidíme německé usedlosti, roztroušené jen pár desítek metrů od státní hranice. Po 3 kilometrech od Cazova dorazíme na Mlaka, rozcestí turistických cest. Osadu postihl stejný osud jako Cazov, vylidnění z důvodu hraničního pásma.

Pokud bychom zde zvolili cestu vpravo, po 500 metrech bychom se dostali do německé obce Bischofsreut, vlevo bychom dojeli do Českých Žlebů a dále na Soumarský Most. My však zvolíme přímý směr a po 1,5 kilometru dorazíme na Krásnou Horu, kde stávalo 58 domů do dnešních dnů zde stojí 2 rozpadlé domy, které využívala v minulosti armáda. Na rozcestí odbočíme doprava a po 4 kilometrech dojedeme po prašné cestě, která má místy horší kvalitu do Nového Údolí, zaniklé obce na samé hranici s Německem. Je zde konečná stanice Českých drah, v minulosti zde byl železniční hraniční přechod, dokud německá strana železnici nezrušila. Přes tento přechod se dopravovalo převážně dřevo. Od roku 2011 navazují na železniční spoje ČD německé autobusy z Nového Údolí do Waldkirchenu. V Novém Údolí je v historickém vagonu stálá expozice dobových fotografií a 3D modelu z této oblasti. V dalším historickém vagonu se můžeme občerstvit a poté svést na nekratší mezinárodní železnici na světě.

Odtud vyrážíme směr Stožec, obec je vzdálená 4 kilometry po krásné asfaltové silnici přes krásné lesy. Ve Stožci je další možnost občerstvení či návštěvy místního informačního střediska NP Šumava. Stožcem protéká Studená Vltava, pramenící v Německu, kterou jsme překračovali také v Novém Údolí. Za mostem přes Studenou Vltavu je odbočka doprava, kterou po 2 kilometrech dojedeme na Stožecká luka, dáme se doleva a po mírném stoupání dojedeme do Českých Žlebů. Zde zvolíme odbočku na Hliniště. Hned za Žleby se nám otevře nádherný pohled na Šumavu, dobře vyditelný je vrchol Luzný. Po 4 kilometrovém sjezdu z mírného kopce dorazíme do Hliniště, což je obec, kde se i v létě můžeme setkat s mrazem. Na Hliništi odbočíme doleva, zvolíme starou silnici na Strážný, kde není žádný provoz a po 2 kilometrech dorazíme do cíle.

Trasa je dlouhá 29 kilometrů, cestou je několik stoupání, nejsou však nikterak náročná, takže trasu zvládne i méně zdatný cyklista.